diumenge, de març 12

Kororaa

I direu, què vol dir això de Kororaa? Doncs resulta que és una distribució de GNU/Linux basada en gentoo, que ha publicat un cd autoarrencable (live-cd), on a part de dur els paquets habituals (Kernel 2.6.14, Gnome 2.12, OpenOffice 2.0, Firefox 1.5.0.1...), suporta acceleració 3D per a les targetes basades en xips d'ATI i nvidia (mitjançant els drivers fglrx, i nvidia).
Però el més sorprenent de tot és que porta integrat l'XGL. L'xgl, és una implementació en 3D del servidor de les X amb acceleració OpenGL, aconseguint efectes que no s'havien vist mai fins ara en el món del PC :transparències, zooms, rotació d'escriptoris,..., i que només s'havien vist en els ordinadors basats en el MacOS. Podeu veure un llistat de les targes gràfiques suportades
aquí.
Jo personalment l'he provat en el meu equip (Athlon64 3400+, 1GByte de RAM, i una ATi Radeon X800XT), i el rendiment és molt bo, no s'aprecien baixades de rendiment i els efectes visuals són molt impressionants, no havia vist res semblant fins ara en cap PC.

Per descarregar aquest live cd, ho podeu fer des d'aquest enllaç, o bé fent servir aquest torrent. La configuració mínima per poder executar aquest live cd, és d'uns 256MBytes de ram com a mínim, i un processador que suporti el joc d'instruccions SSE (pentium3 o AthlonXP com a mínim). Si acompliu aquests requeriments mínims no dubteu a baixar-lo i provar-lo, és espectacular!. Sens dubte és una molt bona eina per poder promocionar el Linux.
La llàstima és que només suporti el teclat en US-English, que fa força difícil fer cap feina efectiva :(. Ara només falta esperar que ben aviat totes les distribucions més populars incorporin aquest sistema!
Per acabar un parell de captures de pantalla: en aquesta primera podem veure un efecte de deformació d'una finestra a part d'alguns efectes de transparència:



I en aquesta segona captura, es pot veure un cub, en el qual les 4 cares laterals representen els 4 escriptoris diferents disponibles:

6 comentaris:

mai9 ha dit...

malauradament no funciona amb la meva targeta ATI x1600 :(

Jordi ha dit...

Quina putada, però bé, és una beta, suposo que a poc a poc aniran augmentant el suport. Jo l'he provat en diferents PC's i de moment he arribat a la conclusió que no es porta bé amb les Radeon 9250 i una X600 que vaig provar.
En canvi amb una Radeon 9550 i una X800XT va funcionar perfectament.

Anònim ha dit...

A veure, esk ara quan surti el nou windows vista, amb totes les seves pijadetes de transparencies i efectes similars... els altres tb s'han de posar les piles!

Marc

mai9 ha dit...

Marc, jo ho veig més aviat al revés: és Microsoft que es posa les piles fent coses k els altres Sistemes Operatius fa temps k fan, i això de les finestres k es dobleguen és nou, no hi ha cap SO que ho faci, ni el Vista.

Jordi ha dit...

Ara que parleu del Windows Vista... 2GBytes per ser una mica productiu i 4GBytes a finals de l'any vinent per jugar als jocs de darrera generació...
mireu, mireu:

http://www.theinquirer.net/?article=30503

Anònim ha dit...

mare meua! L'he provat i a la segona m'ha funvonat perfectament! Efectes Guapisims, no a l'alçada de MAc tiger pero estéticament es bonissim! no se jo, pero ami em sembla que segons el que he llegit, el Vi$ta sería "similar" pero consumint molt molt... molt més!! Jo havent probat el xgl ja no hi ha ki m'el tregui!! SALUT i FORÇA!!