dimecres, de maig 18

impressions sobre Mandriva 2005 LE

L'altre dia disposava de tota la tarda lliure i tenia poca feina per fer. Com que el mes que ve es publicarà Fedora Core 4, i tenia el DVD d'instal.lació de Mandriva 2005 LE que m'havia baixat anteriorment, em vaig decidir a provar-la. Si voleu, us la podeu baixar des del següent enllaç:

http://ftp.rediris.es/pub/linux/distributions/mandrakelinux/official/iso/10.2/i586/

La instal.lació va ser tan senzilla com qualsevol de les altres instal.lacions que he fet d'altres versions de Mandrake, i es va desenvolupar sense problemes. El què si que vaig notar és que la instal.lació va trigar una mica més que la de Fedora, suposo que deu ser per què s'instal.len més paquets per defecte (o potser aquell dia en vaig triar més).
Un cop acabada la instal.lació, vaig arrencar amb Mandriva. El primer cop, no em va arrencar l'entorn gràfic, potser és que no vaig tenir prou paciència, i no vaig esperar prou de temps. Després de fer un reboot, el segon cop si que va funcionar bé i vaig arribar a l'entorn gràfic.
Per defecte Mandriva 2005LE instal.la KDE 3.3.2, que no és la última versió (la 3.4), però que tot i així és força recent.
Em va reconèixer tot el maquinari de l'ordinador: a la primera em va funcionar la tarja de xarxa, la de so, el video... i això sol ser sempre així amb aquesta distribució (una de les millors en reconèixer el maquinari de l'ordinador sense haver de trencar-s'hi el cap).
Una de les coses que sempre m'ha agradat més de Mandrake/Mandriva és que té un aspecte força polit, i les fonts tenen un aspecte professional, a diferència de per exemple, Debian, on tenen un aspecte "estrany". A més a més, les fonts en Mandriva tenen activat l'antialias, és a dir, es corretgeix l'efecte de "dent de serra". Les icones també tenen un aspecte força cuidat, i fan agradable treballar-hi, tot i que el tema per defecte (Mandrake Galaxy), no m'acaba de fer el pes i el canvio per algun altre (plastik és el meu preferit).
Les versions dels programes/paquets inclosos són força recents (Kernel 2.6.11, Firefox 1.0.2, OpenOffice 1.1.4, Gimp 2.2...), és a dir, que és una distribució que està força a la última. Això fa que sigui una distribució desitjable per a un entorn d'escriptori. A més a més la quantitat de paquets que podem instal.lar d'entrada és prou gran (la imatge en DVD conté més de 2GBytes d'informació!).
Pel què fa a l'aspecte multimèdia, em va sorprendre positivament: va reproduïr directament els fitxers en format mp3 i alguna pel.lícula en format DivX que tenia emmagatzemada en el disc dur. No gaires distribucions poden dir això.
Un altre aspecte interessant és que els programes estan força ben organitzats, de forma força coherent, en diferents categories, i algú que no l'hagi utilitzat mai abans, trobarà fàcilment els prgrames més utilitzats.
Sens dubte, un dels punts forts d'aquesta distribució són el conjunt d'eines d'administració gràfiques del sistema, que estan centralitzades en el què s'anomena "centre de control Mandrake". El centre de control Mandrake, ara està organitzat de forma semblant a una pàgina web amb frames: a la part esquerra triem la categoria i a la part dreta surten les icones corresponents a aquella categoria, la qual cosa facilita l'accés respecte versions anteriors.
De fet, no hi ha gaire variacions respecte versions anteriors, potser l'aspecte que trobo que ha millorat és el d'actualització i gestió de programari: ara podem gestionar des de quines fonts d'instal.la programari, i també tenim un assistent gràfic que funciona prou bé per actualitzar els paquets del sistema.
En general la primera impressió és prou bona, ja anirem veient si es confirma amb el temps, Potser acabarà sent la distribució del segon PC.
De fet, estic força impressionat de l'evolució que ha sofert el mon de GNU/Linux en només 3 anys, i sorprès de forma positiva. Són petits detalls que s'han anat incorporant que faciliten molt les coses a persones inexpertes, detalls com l'aparició automàtica d'una icona a l'escriptori quan s'insereix un CD, un DVD o una memòria USB, les eines d'administració gràfica, l'actualització automàtica del sistema, un suport de maquinari a vegades més gran que el propi Windows, la possibilitat de redimensiona particions de Windows en el procés d'instal.lació.... quan abans, tot això s'havia de fer de forma "manual" i a través de consola en mode text.
Tot i que hi ha algunes distribucions que encara continuent essent força complicades d'instal.lar i d'administrar, amb distribucions com Mandriva, ja no queden gaire excuses com per no tenir instal.lada al PC una distribució de Linux. Si encara no esteu decidits, ho podeu intentar amb aquesta fantàstica distribució. I no, no em paguen res per fer propaganda :)