divendres, de juliol 22

problemes de memòria

Doncs si, ja feia temps que el meu pc tenia uns "símptomes" que em feien pensar que alguna cosa no anava massa bé. De fet era força estable, però alguna vegada en windows es tancava alguna aplicació i sortia un missatge d'error "aquest programa ha provocat errors i serà tancat", o també "no es pot executar l'ordre read en la direcció de memòria...".
En Linux també es presentava algun símptoma estrany, com per exemple algun "kernel panic", o "segment violation", o també en alguna ocasió es tancava alguna finestra d'aplicació de cop i volta. Curiosament això passava molt més quan vaig provar d'instal.lar Fedora Core 4 per AMD64, que amb la versió de 32 bits.
Bé, ara com que disposo de més temps lliure, vaig recordar que fa temps havia utilitzat un programa anomenat memtest el qual serveix per comprovar l'estat de funcionament de la memòria.
En primer lloc vaig passar el test amb els 2 mòduls de 512MB que tinc (són DDR400 Kingston Value RAM i amb xips per les dues cares). I varen sortir alguns errors.
Aleshores vaig pensar que potser algun dels dos mòduls estava malament. Així que primer vaig provar amb un, i no donar cap error. Després vaig provar l'altre mòdul, i per la meva sorpresa tampoc va donar cap error!
Com que ara tinc per casa un altre PC amb 2 mòduls de 256MB DDR400, els vaig canviar i els vaig posar en el meu PC. Doncs bé, després de fer-lo servir un dia i passar el memtest unes hores, tampoc hi va haver cap error. Aquests mòduls de memòria val a dir que només tenen xips per una cara.
Llavors és quan se'm va acudir que el problema potser no era de la placa en si, ni dels mòduls de memòria: el problema era quan feia servir els dos mòduls de memòria de doble cara que tinc (els 2 de 512), amb la meva placa base. Vaig estar cercant per internet, i vaig trobar un parell de coses. En primer lloc vaig actualitzar la BIOS de la placa base a la darrera versió. Vaig entrar en la configuració avançada (que en les plaques gigabyte surten quan prems control+F1 dins de la bios), i ho vaig deixar tot en "auto". Vaig sortir, i desar els canvis.
Els mòduls funcionaven els dos a 400, però tot i actualitzar la BIOS, el sistema continuava donant errors amb el memtest. En aquest punt ja començava a estar una mica desesperat, fins que vaig trobar un document d'AMD, en què explicava, que per tal de fer servir 2 mòduls de memòria a la velocitat màxima (200 MHz, que equivalen a 400 perquè són DDR), havien de tenir xips per una sola cara. Per tal de fer servir 2 mòduls amb xips per les dues cares (que és justament el meu cas), s'ha de reduïr la seva freqüència de funcionament a 166 MHz (equivalent a 333).
Vist això, vaig entrar a la BIOS, vaig reduir la freqüència a 333 MHz, i vaig iniciar el memtest. Després de 4 hores d'execució no va detectar cap problema.
Ara estic escrivint aquest post des de Fedora Core 4 per AMD64, i no he tingut cap error de cap mena, a diferència del primer cop que l'havia provat que m'anava fatal. La veritat és que com a conseqüència de tot plegat, la meva impressió sobre Fedora Core 4 per AMD64 ha canviat radicalment: es estable i una mica més ràpida que la versió de 32 bits que havia fet servir fins ara.