divendres, de juliol 1

AGP aperture size...


AGP aperture size, és la quantitat de memòria principal del sistema que pot usar la GPU (xip de la tarja gràfica), per tal de desar les textures presents en els jocs en 3D. Normalment és un paràmetre de configuració que sol aparèixer en les opcions avançades de configuració del xipset en la BIOS, que es mesura en la quantitat de MegaBytes reservats per a l'emmagatzematge de textures.
Aquesta quantitat influeix en el rendiment que podem obtenir en els jocs que utilitzin textures de molt alta definició: si la quantitat de memòria reservada és massa petita, la tarja gràfica haurà de carregar les textures des del lloc on estan emmagatzemades (disc dur), i això es traduirà amb una manca de fluïdesa en l'execució del joc. En canvi si el paràmetre AGP aperture size és fixat a un tamany més gran, es podran desar més textures en la memòria principal i no caldrà anar-les a carregar des de medis molt més lents (el disc dur, per exemple).
En certa manera quan especifiquen aquest paràmetre, és com si definíssim el tamany d'una memòria cau per a textures, i com en el cas general (no només per a aquest cas concret), com més gran és la memòria cau, millor és el rendiment.
Però cal tenir en compte uns quants aspectes més:

  • En primer lloc, la pròpia tarja gràfica ja disposa de memòria local (avui en dia oscil.la entre 128 i 512MB), i la memòria assignada mitjançant l'AGP aperture size només actua en el cas que les textures no càpiguen en la memòria local de la tarja gràfica
  • El rendiment de càrrega de textures des de la memòria principal és molt més lenta que si es fa des de la pròpia memòria de la tarja gràfica (pot arribar a ser fins a 10 cops més lenta). Tot i així, com hem comentat, és molt més ràpid que carregar-les des del disc dur
  • La quantitat de memòria que podem assignar per textures AGP, va en funció de la quantitat de memòria RAM que tinguem en el sistema. Una bona recla, seria assignar la meitat de la memòria RAM del sistema com a memòria per a textures AGP.
Sempre havia pensat que l'efecte d'aquest paràmetre seria negligible en el rendiment de l'ordinador executant jocs i que en cap cas es podria notar, doncs disposo d'una tarja gràfica amb 256MBytes de memòria local. Així que vaig procedir a mesurar el rendiment amb Doom3 amb dues configuracions d'aquest paràmetre executant la comanda timedemo demo1. En el primer cas, l'AGP aperture size estava fixat a només 128MB, en el segon cas el vaig fixar a 512. Els resultats obtinguts queden reflexats en la taula i la gràfica següents:



La diferència absoluta no és molt important (al voltant de 3 imatges més per segon), en termes relatius representa un 4% més de rendiment només pel fet d'incrementar un paràmetre en la BIOS, que no està gens malament :). Però el més important és que la diferència es nota a l'hora de jugar, sobretot en situacions on s'han de carregar textures noves (per exemple, quan apareix un enemic nou que no havia sortit abans), fent que sigui més agradable de jugar. Es pot dir que el joc "s'encalla" menys com més gran és aquest paràmetre.
No sé fins a quin punt això pot influenciar en altres jocs, potser en aquells que no "castiguen" tan a la tarja gràfica aquest efecte seria menyspreable, però els jocs de PC cada cop necessiten més quantitat de memòria per a textures, i per tan és més probable que amb els jocs més nous aquest efecte sigui reproduïble i més notable.

1 comentari:

andreu ha dit...

Des de la meva ignorància "gràfica", sempre he pensat que aquí teniem que especificar el tamany de la memòria de video... :$
Ara ja ho provaré amb l'altre ordiandor de barcelona (té una Geforce de 32MB) amb el GTA :P.