dimecres, de febrer 9

linux... ai GNU/Linux volia dir

Fa uns 3 anys que vaig instal.lar la primera distribució de Linux. Em sembla que era la Red Hat 7.2. Resulta que en aquell temps estudiava per les oposicions i havia de posar-me amb el tema de Linux "per força". Aquesta distribució la vaig obtenir amb una revista, doncs aleshores no tenia ADSL i no disposava de medis per tal de baixar imatges de CD's de distribucions de Linux.
Recordo que els primers cops no vaig fer massa bé la instal.lació, les feia amb disquets d'inici sense instal.lar cap gestor d'arrencada i d'altres bestieses similars, però és que no en tenia ni idea!
Finalment recordo que fins i tot vaig comprar un disc dur de 40GBytes per tal de tenir el Windows al principal i el Linux a l'altre, i vaig aprendre a fer bé la instal.lació, gestor d'arrencada inclòs.
Després de la instal.lació, era el el tercer cop que veia un Linux funcionant, el primer el vaig veure a casa d'un amic, i el segon a la feina.
Però aquest tercer cop va ésser especial perquè el feia funcionar amb el meu PC d'aleshores (un athlon 1400, amb 512 MB de ram, una geforce2 MX i 2 discs de 40GB, que al 2001 no estava gens malament). De seguida vaig ésser conscient que era molt diferent de windows i que havia d'aprendre moltes coses abans de poder-lo fer servir amb un mínim de productivitat.
A partir d'aleshores, ja sempre he tingut una distribució de Linux instal.lada en el meu PC, i en els PC's de la feina. No és que sigui un fanàtic incondicional de Linux, la veritat és que no em fa cap fàstic fer funcionar Windows (com a mínim el 2000, això si), però penso que és la única alternativa una mica viable a Microsoft, i si aquests, a la llarga van apretant i apretant amb el tema de les llicències, potser haurem de fer un pensament d'una vegada i abandonar el Windows definitivament.
De moment encara tinc una llicència de Windows, doncs a part de mi el meu ordinador el fan servir altres persones, que no en tenen ni idea de Linux (cosa que per desgràcia sol ésser força general).
M'agradaria que la Generalitat de Catalunya d'una vegada es decidís a promocionar el tema i ajudés a obtenir una distribució de Linux feta i pensada exclusivament en Català. Però sembla que de moment s'estimen més continuar pagant les llicències de windows i de l'office...
També crec que s'hauria de fer molt més en el tema de l'educació. No acabo d'entendre perquè per defecte s'han de fer servir paquets ofimàtics propietaris (Microsoft Office), o bé sistemes operatius propietaris (Microsoft Windows). Si d'entrada la canalla se l'acostumés a fer anar alguna distribució de Linux adaptada i senzilla, no necessitarien pas el Windows per poder fer anar l'ordinador.
En aquest aspecte, trobo que en general, totes les distribucions de Linux han millorat moltíssim en tan sols 3 anys, i la usabilitat de la interfície gràfica és molt millor.
Al proper post us parlaré de la meva opinió personal sobre les distribucions de Linux que he provat d'instal.lar.