dissabte, de febrer 12

rendiment amb doom 3.

Seguint amb el fil del darrer post, avui explicaré una mica les meves impressions i les mesures de rendiment que he fet de diferents targetes gràfiques amb aquest joc. Trobo que aquest és potser el joc més exigent pel què fa al sistema, sobretot amb el tema de la tarja gràfica. D'entrada és gairebé impossible de jugar-hi si no es disposa d'una tarja gràfica amb memòria dedicada, és a dir les targes gràfiques integrades a la placa base no serveixen.
Dit això, els requeriments mínims de processador són força alts: es necessita com a mínim un pentum4 a 1.5 GHz o un AMD AthlonXP 1500+ . També haig de dir que l'he provat en un Athlon a 1.4 GHz i funciona (recordeu que un XP1500+ va a una velocitat real de 1.33 GHz, per tan diria que és per l'estil).
Pel què fa a la memòria diu que mínim són 384 MB, però amb 256MB sé de gent que l'ha fet funcionar (però deu funcionar amb força interrupcions).
Per tal de mesurar el "rendiment" d'aquest joc amb la nostra màquina, i saber si es podrà jugar adequadament, cal fer 2 coses:
- Obrir la consola: per fer això premem simultàniament les tecles ctrl + alt + º (la tecla que està a l'extrem superior esquerre del teclat).
- Escrivim "timedemo demo1", i deixem que es reprodueixi tota l'animació. Al final surt un requadre on hi surten les imatges renderitzades (frames), el temps que s'ha trigat (time), i la divisió, que és la mitjana d'imatges per segon (frames per second). Premem OK, i tornem a escriure el mateix (timedemo demo1) per repetir un segon cop l'animació per tal d'obtenir resultats més fiables.
Aquest segon valor és el que hem de tenir en compte, i és el que ens indica el rendiment. Hem de tenir en compte que totes aquestes mesures les he pres amb el nivell de detall alt (high quality).







Comentem una mica aquestes xifres: per sota de 30 imatges per segon (fps), el joc és a vegades jugable, però de vegades manca "suavitat" en els moviments, el què degrada força l'experiència. A partir de més de 30 fps el joc és força jugable i el rendiment és molt més acceptable, i no es pateixen gaire interrupcions.
Quan es passa de les 40-45 imatges per segon el joc millora molt i es disfruta força de l'experiència.
Si analitzem els resultats, veiem que: amb les tarjetes gràfiques de gama baixa (Geforce FX5200, Radeon 9200, Geforce4 ti4200), només podem aspirar a jugar en qualitat baixa a 640x480, i a mitges... és evident que aquest joc no està pensat per fer-lo funcionar amb aquestes tarjes gràfiques. Tot i així, si posem un nivell de detall mig la Geforce4 ti4200 pot superar els 35 fps a 800x600, i és força jugable. El sorprenent és que amb el nivell de detall alt (high quality), tingui el mateix rendiment la ti4200 que tagetes teòricament molt inferiors (FX5200 i Radeon 9200).
La cosa canvia moltíssim al passar a una tarja gràfica que avui en dia podríem considerar gama mitjana (la Radeon 9800XT), la qual és capaç de mantenir més de 35 imatges per segon a 1280x1024. De totes maneres amb aquesta tarjeta és millor jugar a 1024x768, que continua essent una bona resolució i el rendiment és molt elevat (més de 50 imatges per segon). De fet, amb aquesta tarja gràfica veiem que el rendiment és pràcticament el mateix a 640x480 que a 800x600, el què ens indica que ja es comença a patir una limitació en el rendiment degut a que el processador no pot donar més de si.
Definitivament amb la darrera tarja gràfica (la Radeon X800XT), la cosa encara millora més, de fet, la disminució de rendiment de passar de 640x480, a 1280x1024 (més del quàdruple de resolució), és tan sols del 5%. Per tan en aquest cas patim limitació de rendiment per causa del processador jo diria que com a mínim fins a 1024x768 i molt possiblement també a 1280x1024. De fet, a la resolució més alta, el rendiment de la X800XT gairebé duplica el de la 9800XT!!
Més enllà dels nombres, tot i que amb la Radeon X800XT s'assoleixen més de 60 imatges per segon a 1280x1024, he notat que amb aquest joc, de vegades, quan hi ha molts enemics, s'alenteix igualment, mentre que sense enemics o amb un o dos el rendiment no baixa massa.Això deu ser degut a que el processador no és prou potent per calcular la física del joc en les situacions on hi ha més enemics a la pantalla. Amb un processador més potent, segurament es resoldria aquest aspecte. En aquest sentit, abans de l'estiu segurament compraré un Athlon64 (mínim un 3400+ o potser un 3500+), i la seva placa base, i repetiré aquestes proves i us explicaré els canvis que s'han produït de rendiment amb mesures objectives i també la impressió subjectiva.